Savjetovanje

Prilikom uvođenja poslovnih rješenja svakom poduzeću je i uz vlastite resurse potrebna pomoć pri uvođenju novog poslovnog sustava pri čemu je poseban naglasak stavljen na racionalizaciju poslovanja u smislu maksimalne iskoristivosti resursa poduzeća - ljudskih potencijala, opreme, prostora,... Svi ovi elementi se pomno analiziraju kako bi se konkretnim savjetima vezanim uz što veću iskoristivost svih raspoloživih resursa poduzeća uočila i predložila najoptimalnija rješenja i savjeti. 

Uočavanje potrebe, značenja i svrhe informatike i informatičkih sustava u različitim segmentima i na raznim razinama poslovnog djelovanja prvi je korak prema nabavi i implementaciji informatičkog poslovnog sustava poduzeća, organizacije ili državne uprave. Naravno uočavanje krajnjeg cilja, troškova i svrhe ulaganja u informatiku već u samom začetku postavlja pred korisnika važnu odluku i dilemu: kako ići u informatizaciju?

Nažalost prihvaćanje složenosti poslova uspostave informatičkog sustava, sa svim njegovim segmentima na svim razinama ( sklopovska, mrežna, sistemska, aplikativna, itd. ), kao i rezultirajuće kvalitete usluge i uspješnosti obavljenog posla jedan je od problema naših korisnika koji uglavnom poslove s područja informatičkih usluga banaliziraju i pojednostavljuju.

Uspostava, a kasnije i uporaba i održavanje složenog informatičkog sustava trajni je proces, koji uvijek mora biti usklađen s potrebama, zahtjevima i ciljevima korisnika, ali i stalnim promjenama i nadogradnjama tehnologije i tehničkih rješenja kao i promjenama postojećih i uvođenja novih poslovnih procesa. Zbog toga je sustavni plan i priprema uvođenja informatičkog sustava od naročitog značaja. Korisnik, čija dužnost i potreba svakako nije opća upućenost u informatičke tehnologije, postupke i mogućnosti, već rješavanje svojih poslovnih zadataka i izazova korištenjem informatičkih tehnologija.

U izgradnji informatičkog sustava svakako je  potrebna pomoć nezavisnih savjetničkih osoba koje će korisniku asistirati u svim koracima i na svim razinama izgradnje informatičkog sustava i tako bitno smanjiti rizike promašene informatizacije, što nažalost nije rijedak slučaj, naročito u uvjetima našeg tržišta koje nedovoljno vodi računa o kvaliteti i pouzdanosti izvođača informatizacije i njihovih proizvoda.

Uobičajeno je da korisnik najprije obavlja one razine uspostave informatičkog sustava s kojima je tehnološki bliži i koji su u načelu temelj svih drugih razina, a koje su ujedno i manje rizične u svojoj kvaliteti izvedbe:

  • Nabava sklopovske, računalne opreme
  • Nabava i izgradnja lokalne mreže računala
  • Nabava i instalacija sistemske podrške
  • Nabava, instalacija, obrazovanje i  uporaba standardnih uredskih programskih paketa ( MS Office sa svim svojim komponentama ili Lotus alati ).

Po koracima uspostava informatičkog sustava, bilo koje vrste, kao projekta dijeli se u sljedeće korake, s naglaskom na informatizaciju poslovnih procesa aplikativnom programskom podrškom:

Priprema informatizacije – definicije ciljeva, procesa i resursa

  • određivanje ciljeva
  • definiranje i organizacija poslovnih procesa koji su predmet informatizacije
  • planiranje troškova u odnosu na dobit
  • priprema načina izbora izvođača i nabave informatičke opreme
  • priprema načina i slijeda izvedbe informatičkog sustava

Izbor izvođača informatizacije

  • priprema i izrada ponudbene dokumentacije
  • definicija zahtjeva: tehničkih, tehnoloških i poslovnih
  • izrada uvjeta ugovora, izrade, izvedbe, školovanja, uporabe i održavanja sustava
  • definicija kriterija ocjenjivanja ponuđača
  • priprema, izrada i prezentacija projektnog zadatka informatizacije
  • objava natječaja i prikupljanje ponuda
  • izbor ponuda prema zadovoljenju osnovnih kriterija natječaja
  • analiza i usporedba ponuda
  • izbor najboljeg ponuđača prema definiranim kriterijima i ugovaranje izvedbe

Nadgledanje izvedbe informatizacije

  • definiranje slijeda izvedbe
  • izrada detaljnog projekta informatizacije
  • nadgledanje izrade i implementacije programske podrške prema dogovorenim koracima
  • provjera instalacije i dogovorene uporabljivosti implementiranog programskog aplikativnog rješenja
  • obuka korisnika i provjera uspješnosti izvedene obuke
  • nadzor puštanja u uporabu informatičkog sustava

Uporaba informatičkog sustava

  • detaljno definiranje i nadogradnja osnovnog sustava izvještaja i prikaza podataka i rezultata informatiziranih poslovnih procesa
  • nadzor i provjera implementacije sustava izvještaja
  • konačna ocjena uspješnosti provedene informatizacije i zaključenje projekta prema ugovoru
  • nadzor održavanja i funkcionalne ili izvještajne nadogradnje aplikativne podrške.

Ipak svaki zahtjevniji korisnik, uspješno proizvodno ili trgovačko poduzeće i svakako razne organizacije i službe državne uprave, vrlo brzo dolazi do spoznaje da je takva informatizacija tek mali korak i do potrebe implementacije složenih poslovnih aplikativnih rješenja, koja će biti potpuno prilagođena obradi poslovnih funkcija korisnika i manipulirati podacima i dokumentacijom koja prati željeni poslovni proces. Takva složena aplikativna programska podrška koja s jedne strane zahtjeva pažljivo projektiranje baze podataka kojom aplikacija upravlja, a s druge točnu specifikaciju organizacije poslovnih funkcija koje se informatiziraju, može se  implementirati samo pažljivo slijedeći korake koji garantiraju uspješnost projekta.