Projektiranje poslovnih informatičkih sustava

Izrada projekta informatizacije poduzeća odvija se u nekoliko koraka: 

1. Prikupljanje informacija o poslovnim procesima poduzeća - prikupljanje informacija o postojećim poslovnim procesima unutar poduzeća potrebno je da bi se stekao uvid u sve segmente i detalje poslovanja kako bi se što bolje i efikasnije projektirala programska podrška. U procesu prikupljanja informacija izvođač i korisnik zajedno definiraju način organizacije poslovnih procesa u poduzeću, postupke i ovlasti izvršilaca, skupove podataka koji se svakodnevno generiraju u poslovnom procesu, te posljedice tih procesa.

Cilj informatizacije poslovanja poduzeća je objedinjavanje svih informacija koje su rezultat svakodnevnih poslovnih promjena unutar poslovnih procesa u jedinstvenu bazu podataka te osiguranje točnog, brzog, jednostavnog, svakodnevnog i trenutnog pristupa do svake pojedinačne informacije ili rezultata obrada postojećih informacija. Da bi se prije navedeni cilj ostvario potrebno je da svako izvorište informacija bude uključeno u jedinstven informacijski sustav. Na taj način poslovne promjene u trenutku nastanka ulaze u informacijski sustav i postaju njegov sastavni dio, što znači da svi sudionici u informacijskom sustavu mogu u tom trenutku vidjeti i koristiti novu informaciju u svojim poslovnim zadaćama. Da bi se informatizacija uspješno provela potrebno je osigurati sljedeće :

  • računarska i komunikacijska oprema,
  • programska podrška,
  • organizacija protoka informacija i u skladu s tim organizacija tijeka poslovnih procesa i ljudi koji ih izvršavaju.

Zadatak informatičkih poduzeća kao izvođača u provedbi i izgradnji informacijskog sustava u poduzeću korisnika je sljedeći:

  • projektiranje programske podrške u skladu s postojećim poslovnim procesima u poduzeću i zahtjevima korisnika,
  • instaliranje programske podrške na postojećoj opremi,
  • obuka korisnika informacijskog sustava,
  • organizacija rada (protoka informacija) unutar poduzeća,
  • promjene unutar programske podrške uzrokovane promjenama u poslovnim procesima,
  • održavanje programske podrške,
  • sudjelovanje u realizaciji tehničkog dijela podrške informacijskog sustava,
  • sudjelovanje u proširivanju postojećeg informacijskog sustava kako tehničkog tako i programskog.

2. Programska podrška - programska podrška je poslovno informatički sustav koji omogućava formiranje (punjenje) baze podataka, pristup do svakog podatka, obradu postojećih podataka i pregled rezultata obrada postojećih podataka. Programska podrška se izvodi na PC računalima koja su međusobno povezana u mrežu računala. Svako PC računalo je ulazno-izlazna jedinica u jedinstvenom informacijskom sustavu poduzeća.  

Programska podrška mora biti prilagođena poslovnim procesima, omogućiti brz unos podataka i kvalitena izvješća koja će brzo i pouzdano pružiti uvid u:

  • trenutno stanje poslovanja
  • analizu poslovanja u prošlosti
  • planiranje poslovanja u budućnosti.

3. Koraci realizacije informacijskog sustava - faze realizacije informacijskog sustava od strane izvođača su : 

  • prikupljanje informacija o postojećim poslovnim procesima te o mogućim budućim promjenama ili nadogranjama,
  • projektiranje programske podrške na osnovu prikupljenih informacija,
  • uvođenje operativnog dijela poslovanja u informacijski sustav,
  • uvođenje praćenja rezultata operativnog dijela poslovanja u informacijski sustav.

4. Projektiranje programske podrške - na osnovu prikupljenih informacija projektira se programska podrška koja u cijelosti prati protok informacija u poslovnim procesima poduzeća. Poslovna programska oprema unaprijed je u informatičkom smislu organizacijski zadana. No specifičnosti svakog korisnika u procesu se projektiranja ugrađuju u već gotovu koncepciju informatičke podrške.

5. Uvođenje i praćenje operativnog dijela poslovanja u informacijski sustav - operativno poslovanje poduzeća u informatičkom smislu znači svakodnevni rad izvršilaca na mjestima gdje se stvaraju tj. nastaju informacije.  Sve informacije, odnosno podaci, nastali u svakodnevnom poslovnom procesu  skupljaju se u jedninstvenu bazu podataka. Na osnovu prikupljenih podataka programska podrška izvršava obrade čiji rezultat su izvješća iz kojih se očituje  poslovno stanje poduzeća na svim razinama poslovanja. Mogućnosti, upotrebljivost, značenje i svrha informativnog sustava u jednom poduzeću usko je vezana gotovo isključivo uz brzinu, točnost, količinu podataka o prošlosti, sadašnjosti, ali i budućnosti poslovanja poduzeća koji se mogu dobiti kroz sustav izvješća. Izvješća i zbrini podaci tih izvješća su cilj svakog poslovnog informativnog sustava, te je njihova važnost kao rezultat cijelog posla informatizacije sigurno od najveće važnosti.

Naravno i prezentacija tih izvješća i rezultata uz pomoć Windows aplikacija i grafičkih, tabličnih prikaza, što exTra sustav omogućuje približava korištenje podataka izvješća prije svega poslovodnom kadru samog poduzeća.

6. Prijedlog koraka uvođenja programske podrške u poduzeću - uvođenje programske podrške koja informatizira sve segmente poslovnog procesa poduzeća zahtjeva pripremu i pažljivo određivanje koraka u kojima će se to uvođenje ostvariti. Iskustvo je pokazalo da najveći problemi informatizacije nisu postavljanje organizacije, projektiranje ili samo prilagođavanje programske podrške specifičnostima rada, već naprotiv samo uvođenje u rad. Pri tome postoji niz problema koje treba od samog početka riješiti - prioritete u radu i redosljed informatizacije službi, a svakako treba imati u vidu da se informatizacija poslovanja ne bi trebala početi od knjigovodstva (dakle kraja cijelog poslovnog procesa) već od operativnog dijela - upravljanja materijalima, preko prodaje, nabave, proizvodnje,... i konačno do financija i knjigovodstva. Treba naglasiti da je služba prodaje i prodaja kao poticaj i svrha svakog uspješnog poslovanja apsolutni prioritet svake informatizacije i da prodaja pokreće ostale službe koje joj moraju biti na usluzi.